Leerplan:
Gemeenschapsonderwijs GO!
Leerplannummer:
2005/045
Leerplandoelstellingen:
Module 3: Basis machinale houtbewerking
De leerlingen kunnen de juiste techniek en machine kiezen in functie van het uit te voeren werk;
uitsmetten;
verzagen;
schaven;
boren;
paren en coderen.
Leerinhouden:
Massief hout en plaatmateriaal machinaal bewerken;
zagen;
schaven;
uitsmetten;
boren.
Werkvormen en principes:
Deze blog gebruik ik tijdens de les, volgend hoofdstuk gaat over hout behandelen. Door al wat leerstof op de blog te zetten zet ik de leerlingen aan om deze al eens te gaan lezen. Zo hebben ze reeds voorkennis als ik een OLG over het hout behandelen ga doen. Werkvormen en principes:
Door een basis van de leerstof op voorhand op de blog te zetten wil ik hen wat voorkennis laten opdoen over het onderwerp, zo is het voor mij tijdens een lesmoment gemakkelijker om via de leerlingen tot de leerinhoud te komen.
Ook als ondersteuning bij huiswerk kunnen de leerlingen op deze blog terecht. Door de cursus op de blog te zetten kunnen de leerlingen nagaan of de leerstof die ze tijdens de les markeren overeenstemt met die op de blog. Ook door bepaalde oefeningen op educaplay en die te gebruiken tijdens test, kan ik nagaan of ze de opdracht gedaan hebben.
Door de blog aantrekkelijk te maken met foto's en filmpje wil ik de aandacht van de leerlingen prikkelen zodat ze uit eigen beweging regelmatig de blog bezoeken. (aanschouwelijk- en belangstellingsprincipe)
Door niet alle leerstof op de blog te zetten maar te beperken met de belangrijkste punten wil ik de leerinhoud goed afbakenen. (beperkings- en geleidelijkheidsprincipe)
Door oefeningen op educaplay en uit de cursus op de blog kunnen leerlingen de leerstof thuis oefenen.(herhalingsprincipe)
Op het einde van het hoofdstuk wordt er een mindmap van het hoofdstuk gemaakt, door op de blog de leerlingen aan te zetten om zelf de mindmap te maken, komen ze zelf tot de kernwoorden en vaktermen van de module machinale houtbewerking. (activiteitsprincipe)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten